WEEKEND!!!! - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Chris Schrouff - WaarBenJij.nu WEEKEND!!!! - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Chris Schrouff - WaarBenJij.nu

WEEKEND!!!!

Door: Chris Schrouff

Blijf op de hoogte en volg Chris

12 Maart 2013 | Zambia, Mpongwe

We hebben weer een weekendje erop zitten. Een heel leuk en gezellig weekend was het. Ondertussen beginnen ook de resterende weekenden zich te vullen en we merken ineens dat de tijd heel snel gaat. Maar goed, eerst dit weekend.

Zoals gezegd is Steffie afgelopen zaterdag gearriveerd. Toen we terug liepen van de markt (Waar we haar hebben opgehaald) begon het ontzettend hard te regenen, dus zijn we zeiknat geworden. Gelukkig reed er een aardige Zambiaan langs die ons bij het guesthouse af wilde zetten. Dus we hebben gelukkig niet het hele stuk door de regen hoeven te lopen. Na samen te hebben geluncht hebben we Steffie een rondleiding gegeven door Mpongwe, eindigend bij de bar van Elizabeth voor een lekker biertje. Die avond hebben we in het restaurant gegeten en heeft Pious Steffie nshima leren eten. Ze vond het helaas niet zo lekker. ’s Avonds hebben we samen een spelletje gespeeld.

Zondag ochtend ben ik met Kevin en Steffie naar de kerk geweest. Ik wilde sowieso gaan i.v.m. het overlijden van mijn opa, en Steffie wilde het uiteraard een keer meemaken.

’s Middags zijn we gaan zwemmen. Van Katleen hadden we gehoord dat je in een guesthouse op de weg naar Luanshua zou kunnen zwemmen. Het stond al een aantal weekenden op de planning en nu hebben we het ook echt geprobeerd. Viola bleef helaas thuis omdat ze zich niet lekker voelde. We zijn dus met het minibusje vertrokken in de richting van Luanshua (Steffies eerste ervaring met het minibusje!). Bij het guesthouse aangekomen bleek dat we voor 15 kwacha per persoon, zo’n €2,50, onbeperkt konden zwemmen, en wat was dat heerlijk! Een zwembad groot genoeg om een paar keer lekker op en neer te zwemmen en plekjes waar je lekker kon relaxen. Wat waren we daar aan toe na vijf weken warmte! Het guesthouse zelf viel een beetje tegen aangezien de kamers nog in aanbouw waren waardoor er rondom het zwembad niet echt mooi uitzicht was, maar we waren al blij dat we konden zwemmen.

Nadat we eindelijk een taxi geregeld hadden voor de terugreis werden weer records gebroken: Met 23 volwassenen, 2 kinderen en 2 kippen in één bus, met 130 km/h door de stromende regen. Wat een gezelligheid weer! Ik mocht gelukkig weer voorin zitten dus ik mag niet klagen denk ik zo…

Die avond heeft Viola hamburgers gemaakt voor ons en Kevin een heerlijke Tonijnsalade met penne. Een super combinatie en het smaakte super goed, zeker omdat we onze hamburgers konden aanvullen met gebakken uitjes, tomaten en spek.

Die avond was er weer een verrassing aangezien ineens drie Nieuw-Zeelanders in het guesthouse stonden. Blijkt dus dat zij een grote boerderij runnen op een uur rijden van het guesthouse (een uur de bush in wel te verstaan). De ouders zijn blijkbare al langere tijd hier, maar hun zoon is er pas twee maanden. Op de boerderij zijn helaas vrijwel geen jonge mensen en daarom voelde hij zich, redelijk begrijpelijk, een beetje eenzaam. Hij was een tijdje terug al hier geweest en nu kwam hij weer kijken of er studenten waren. Hij heette Ben en zag er uit als een rugby speler (volgens Viola en Steffie een hele knappe!). Ze hebben ons uitgenodigd om naar hun boerderij te komen voor een rondleiding dit weekend. Blijkbaar is er dan ook feestje en een braai (bbq!!!) dus hopelijk gaat dat feestje door. Hij neemt deze week nog contact met Pious om het precies te regelen. Als het lukt dan gaat Steffie ook mee, dus dat wordt weer een en al gezelligheid! Daarnaast lijkt het me heel interessant om te zien hoe het er op zo’n grote boerderij aan toe gaat (hopelijk heb ik geen te hoge verwachtingen…). De rest van de avond hebben we weer gezellig spelletjes gespeeld.

Maandag was de dag van de begrafenis van mijn opa en ik heb me de hele dag een beetje down gevoeld. Toch zijn we ’s ochtends naar school geweest. We hebben namelijk de priester van de Baptisten kerk opgezocht om te vragen of we hun keyboard mogen lenen. We zijn namelijk voor een opdracht van school met muziek bezig en we willen graag echte muziek erbij hebben. Zondag moeten zou het keyboard er zijn en dan moeten we dat even bij hem gaan checken. Die middag zijn we thuis gebleven. Viola was nog steeds ziekjes en ik had mijn hoofd niet staan naar lesgeven. Dinsdag bleek dat de maandag ook vrijwel geen lessen zijn geweest i.v.m. een vergadering en de voorbereidingen voor youthday… Aan het einde van de middag heb ik gelukkig nog even kunnen skypen en bellen met Michelle en mijn ouders om te kijken hoe de begrafenis was. Het is dan fijn om te horen dat het een mooie mis was!

Dinsdag was youthday. Weer een feestdag en een reden om vrij te hebben. Maar op school werd youthday wel gevierd en we moesten om 9 uur aanwezig zijn. Dus wij waren weer mooi om 9 uur aanwezig. En wederom zijn we erin getrapt, want weer hebben we anderhalf uur moeten wachten voordat het eindelijk begon. Uiteindelijk was de viering het wachten wel waard. We hebben veel dans en zang gezien en gehoord en we hebben er prachtige opnamen van kunnen maken. Mooi beeldmateriaal voor thuis en voor op school aan kinderen te laten zien. Volgens mij hebben alle Afrikanen de gift om te kunnen zingen en dansen, want ze doen het allemaal en het is nog mooi ook! We hebben alles kunnen bekijken van onder een tent. Onder deze tent zaten alle directeuren van scholen uit de omgeving en andere belangrijke mensen zoals de burgemeester (soort van) en iemand van het parlement. Een plek waar we eigenlijk niet wilden zitten, want we horen en voelen ons er niet thuis, maar waar wel voordeel van hebben gehad aangezien we de beste plek hadden voor het opnemen van de optredens.

Dat was weer een weekendje in Mpongwe. Time flies when you’re having fun!

  • 13 Maart 2013 - 13:56

    Ron Schumans:

    Hi Chris,

    Wat een weekend! Een rollercoaster aan belevenissen en emoties.

    Fijn dat je op zondag en maandag stil hebt kunnen staan bij het overlijden van je opa en fijn ook dat je die ruimte hebt/krijgt. Natuurlijk was je er graag bij geweest en goed dat je via Skype met het thuisfront hebt kunnen praten en hebt ervaren dat het een mooie begrafenis was. Dat geeft toch wat rust.

    Een hele dag zwemmen voor € 2,50; waar vind je die prijzen nog in onze omgeving. Kan me voorstellen dat het een heelijke verkoeling heeft gebracht. In mijn beleving is Afrika vooral heet en zweterig.

    Ik kan me voorstellen dat Youthday uiteindelijk gebracht heeft wat jullie er van hoopten. Zang en dans, dat zit de mensen uit Afrika in het bloed, genen, zenuwbanen, spieren; kortom OVERAL! Heerlijk toch en op zo'n moment zou ik in dat werelddeel geboren willen zijn. Mijn vader uit Sittard trof echter ooit een meisje uit Geleen. You can't have it all!

    Na vandaag zit de week er weer voor meer als de helft op.

    Groet uit een besneeuwd en koud Limburg,
    Spring is in the air!

    Ron

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Van 1 februari tot 18 april verblijf ik Zambia en zal daar lesgeven aan de Mpongwe Upper Basic School in Mpongwe

Actief sinds 25 Jan. 2013
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 10767

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 18 April 2013

Lesgeven in Zambia

Landen bezocht: