Toetsen, Luanshua en onze vakantie - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Chris Schrouff - WaarBenJij.nu Toetsen, Luanshua en onze vakantie - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Chris Schrouff - WaarBenJij.nu

Toetsen, Luanshua en onze vakantie

Door: Chris Schrouff

Blijf op de hoogte en volg Chris

02 Maart 2013 | Zambia, Mpongwe

Weer een weekje om, tijd voor een verslag! We zijn er inmiddels a 4 weken, de tijd gaat echt vreselijk snel. Nog vier weken stage, twee weken vakantie en dan is het weer terug naar huis. Dus we hebben gelukkig wel nog meer dan de helft te gaan!

Afgelopen maandag zijn we gewoon verder gegaan met lesgeven. Dus mooi op tijd op school, was mijn groepsleerkracht niet te bekennen. Voordat we konden beginnen had de directeur eerst een momentje nodig. Hij liet dus alle kinderen bij elkaar komen op het plein (netjes in rijen uiteraard) en hij begon met herhalen van zijn naam (die wisten de kinderen blijkbaar niet). Vervolgens heeft hij nog verteld dat het belangrijk is om naar school te komen en dat wij Nederlanders heel slimme mensen zijn. Wij hebben namelijk ondergelopen land droog gelegd om op te wonen! Hierna ben ik maar gewoon begonnen met lesgeven, want wachten op de groepsleerkracht heeft weinig zin.. Dus ik heb gewoon mijn lessen gedaan die dag. Aan het einde van de dag was het tussentijdse evaluatie gesprek gepland. Voor ons belangrijk, omdat we punten aan wilden halen waarover wij op dit moment tegen aan liepen. Bijvoorbeeld de aanwezigheid van leerkrachten (werd meteen die dag dus weer duidelijk) wilden we bespreken. Omdat mijn leerkracht niet aanwezig was heb ik de pauze Katleen gebeld en afgesproken dat het niet door kon gaan. 16.00 uur, en hij komt binnenlopen. Blijkt dus dat hij met zijn zwangere vrouw, die last heeft van een lage bloeddruk, naar het ziekenhuis moest. En zijn telefoon stond uit (had heb al proberen te bellen). Het gesprek is ondanks dit niet meer door kunnen gaan.

Dinsdag en woensdag hebben de leerlingen toetsen gehad. Dus Viola en ik hadden dinsdagochtend en woensdagochtend besteed aan het voorbereiden van toetsen. Liefst hadden de leerkrachten onze alle toetsen laten maken, maar dat hebben we weten af te wimpelen naar de helft. Het nakijken van de toetsen is uiteraard weer een hels karwei. Wat wel scheelt is dat het allemaal meerkeuze vragen waren, open vragen waren namelijk te moeilijk. Ook moest de leerkracht alle toetsen vertalen in het Bemba. Het Engels snapten ze (uiteraard) niet.

Woensdag heb ik ook de eerste keer meegemaakt dat kinderen werden geslagen… De kinderen die dinsdag niet aanwezig waren geweest bij de toetsen moesten namelijk voor de klas komen staan. Hier werd ze (denk ik, het was in Bemba) gevraagd waarom ze niet aanwezig waren geweest dinsdag. Hierop kregen twee kinderen een flinke slag op het achterwerk met een houten stokje en 4 kinderen werden op de vingers getikt met hetzelfde stokje. Het enige wat deze ervaring liet meevallen was dat de kinderen lachend als een boer met kiespijn wegliepen en ze (zover ik kon zien) niet ontzettend veel pijn hadden. Toen ik de leerkracht ernaar vroeg zei hij dat hij dit niet vaak deed, maar dat de kinderen het nodig hebben…

Leuke ervaring van die middag was dat er een militaire helikopter landde op het sportveld van de school. De verkiezingspapieren en personen die op de stembureaus werken werden namelijk hiermee verspreid. Uiteraard wilde de leerkrachten hiermee op de foto, met ons erbij.

Donderdag waren dus verkiezingen in Mpongwe en dat is reden voor ouders om kinderen thuis te houden en dus hadden we geen les. Het was ook de dag dat Katleen en Stijn vertrokken naar Lusaka. In eerste instantie om wat dingen te regelen, maar om daarna op vakantie te gaan met de ouders van Katleen. Nadeel is dat je minder gezelschap hebt, maar voordeel dat je iedere avond en in het weekend het internet hebt(normaal gesproken moeten we de dongel delen).

Van de verkiezingen hebben we niet ontzettend veel last gehad. De partij die in het guesthouse verbleef heeft gelukkig gewonnen. Ik ben alleen ’s nachts een keer wakker geworden van hun muziek en vrijdag ochtend kwam er ineens drie volgeladen pick-ups (in de achterbak stonden mensen natuurlijk) met mensen (veelal dronken) die de minister kwamen ophalen. Omdat we redelijk vroeg weg zijn gegaan hebben we er verder niet veel van meegekregen.

Vrijdag hadden we namelijk Luanshua op het programma staan, we moesten namelijk een stempel in ons paspoort laten zetten, dat moet iedere maand. We konden met de truck mee, want de mannen moesten naar Kitwe (uurtje verder) voor bouwmaterialen. In Luanshua hebben we eerst chitenge’s gekocht (gekleurde doeken die vrouwen hier als rok dragen en voor van alles en nog wat gebruiken) We hebben er allemaal een aantal mooie kunnen scoren om mee te nemen naar huis. Wie weet komen er nog meer. Daarna voor de stempels naar het immigration office geweest. Het was uiteindelijk nog een flinke klus om die stempel te krijgen. Je kunt namelijk niet zeggen dat je hier stage loopt, je moet vertellen dat je toerist bent. Ze vinden het blijkbaar niet zo leuk als je hier komt werken. Makkelijk was het niet, maar we hebben ons er wel goed uit kunnen praten.

Vervolgens hebben we wat gegeten en inkopen gedaan bij de shoprite, wetende dat de mannen ons met de truck zouden komen oppikken. Uiteindelijk hebben we een uurtje of 5(!!) moeten wachten op ze… het duurde toch wat langer dan gepland.

Mooiste moment van die dag was toch wel de weg terug. Een van dingen die de mannen gekocht hadden was een twee persoonsmatras. En ook lange latten hout lagen schuin omhoog over de cabine heen. Het matras lag hier uiteraard op. Anders dan Kevin en Viola, besloot ik te genieten van het stukje luxe dat het matras was en ik heb er de hele weg opgelegen. Wat het nog mooier maakte was dat het donker werd onderweg. Het laatste half uur hebben we op onze rug gelegen, kijkend naar de prachtige sterrenhemel, wat was die mooi zeg! Het leek wel alsof we in een boek over sterren aan het kijken waren, prachtig!

Zaterdag wilden we eigenlijk aan school gaan werken, maar uiteindelijk hebben we onze hele vakantie geboekt voor in april. Dat waren dus 2 vluchten, één resort, 2 hostels, 1 ferry en nog van alles erom heen. In het kort is dit het programma:
Met de TAZARA trein vanaf Kapiri Mposhi naar Dar Es Salaam -> Na een nacht in Dar Es Salaam varen we over naar Zanzibar -> hier verblijven we in het prachtige Cristal resort voor 4 nachten -> vervolgens vliegen we vanaf Dar Es Salaam naar Livingstone -> hier verblijven we een week in Jollyboys backpackershostel (het programma hier moet nog gemaakt worden, waarschijnlijk o.a. naar Chobe national park in Botswana) -> vliegen naar Lusaka (de dag voor ons vertrek naar Nederland) -> verblijf in Backpackershostel Lusaka, om de volgende dag naar huis te vliegen.

Een aardige trip, maar we kijken er zeker naar uit!!

Een prettig weekend nog allemaal!

• 02 Maart 2013 - 20:32

Anique Willems:

Hee Chris!
    Worden die kinderen echt geslagen, omg... Maar dat is natuurlijk de cultuur h'.
    Heb je nog geen wilde dieren gezien e.d.? Nog geen National Park ingeweest? Gaan jullie dit allemaal doen in die laatste 2 weken?
    Veel succes nog met lesgeven =)
    xxx-

• 03 Maart 2013 - 11:32

Chris Schrouff:

Hoi Anique,
    National parks staan inderdaad voor de laatste twee weken op de planning. De omgeving is volgens mij wel geschikt voor wilde dieren, zo ziet het althans uit. Maar door het jagen is dan denk ik vroeger al allemaal verpest en moet je echt naar een park gaan om dieren te zien. In Zuid Afrika zal dat niet veel anders zijn. In Zambia heb je er daar wel een aantal van, maar waarschijnlijk gaan we vanuit Livingstone naar het Chobe National park in Botswana, ben benieuwd!

• 04 Maart 2013 - 09:39

Ron Schumans:

Hee Chris,

Weer een berg aan belevenissen in je laatste verslag! Echt leuk om tussen de regels door al de cultuurverschillen te lezen. Sanctioneren is een manier om kinderen te wijzen op hun fouten en blijkbaar is 'een corrigerende tik' in Zambia nog wel gebruikelijk. Tijdens mijn jaren op de lagere school gebeurde dat ook nog regelmatig; meester Willems van de vierde klas tikte de kinderen met de liniaal op hun vingers. Auwch!
    Prachtig ook het verhaal over de geweldige sterrenhemel. Als het in de omgeving waar je bent heel erg donker is en er geen straatverlichting aan is, dan is een sterrenhemel echt indrukwekkend. Ik heb dat ook als eens meegemaakt; wandelend door het Mergelland tijdens de Nacht van Gulpen. Adembenemend!
    De vakantieplannen klinken avontuurlijk en zijn straks een mooie afsluiting. Heerlijk om alvast vooruit te kijken. Een nieuwe week, een schat aan nieuwe ervaringen. Groet uit een kil, maar zonovergoten Limburg.

Ron

• 07 Maart 2013 - 18:05