Kip geplukt! - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Chris Schrouff - WaarBenJij.nu Kip geplukt! - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Chris Schrouff - WaarBenJij.nu

Kip geplukt!

Door: Chris Schrouff

Blijf op de hoogte en volg Chris

18 Februari 2013 | Zambia, Mpongwe

Zo vakantiegangers, tijd om weer te beginnen! Waar bij jullie de carnavalsvakantie voorbij is, heb ik een klein beetje het zelfde gevoel. Vandaag beginnen we met lesgeven en is ook onze rust voorbij. Maar voordat ik daar meer over ga vertellen in het volgende verslag, eerst even ons weekend.

Vrijdag is de dag dat Viola en ik aan onze administratie kunnen werken. Dus onze verslagen, lessen enzovoorts. Vrijdag hebben we dan ook heel braaf hieraan gewerkt. We hebben onze lessen voor dinsdag al voorbereid, naamkaartjes geknipt en een verslag geschreven.

Rond de middag, toen we net klaar waren, werden er 15 kippen afgeleverd voor het restaurant. Wetende dat er hier geen plek is om kippen te houden, wisten we wat er met ze ging gebeuren: ze zouden geslacht worden! Vorige week had ik al toegekeken toen Kevin er eentje de nek had doorgesneden, nu wilde Viola ook gaan kijken. Dus wij naar de hut in de achtertuin gelopen en daar waren drie vrouwen heel rustig stuk voor stuk 15 kippennekken aan het doorsnijden. Maar goed, dan kun je ze nog niet opeten.

Viola kreeg vervolgens het lumineuze idee om de vrouwen te gaan helpen bij het plukken van de kippen. Dus is zij bij Beatrice (de chef van het restaurant) een chitenga (zo’n mooie gekleurde doek) gaan halen zodat haar mooie witte T-shirt niet vies zou worden. Toen ze aan de vrouwen vroeg of ze mocht helpen gaven ze haar met alle plezier een krukje, en een kip. En zo begon Viola rustig met het plukken van de kip. De koppen hingen er nog net aan, en de veren waren nat omdat de kippen in warm water hadden gelegen (zo gaan de veren beter los). Nadat Viola klaar was, mocht ik ook proberen.

Als je dat voor de eerste keer zo’n kip vast pakt lijkt het bijna alsof hij nog leeft. Door het warme water is de kip ook nog helemaal warm. Aan de veren moet je vrij hard trekken. Daarnaast moet je zorgen dat je alle veren heb geplukt. Dan blijven op gegeven moment de haarzaakjes van de veren zitten (Ik denk althans dat het dat zijn), en dan moet je die ook nog weg halen. Best veel werk dus.

Toen ik begon aan mijn tweede kip scheurde ik al vrij snel het vel van deze kip mee open. Toen werd de kip snel van me afgepakt en heb ik er geen meer gekregen… volgens mij vonden ze het al raar dat een man een kip wilde gaan plukken.

Viola heeft wel nog een heel kippetje geplukt en de vrouwen waren al begonnen met het verder bewerken van de kippen. Kop eraf, pootjes eraf en ingewanden eruit. Dit werd niet weggegooid maar op een of andere manier toch gebruikt om te eten.

Verder hebben we die vrijdag niet veel meer gedaan.

Zaterdag ben ik met Viola naar Luansha geweest met een taxibusje, leuke ervaring! Om een beeld te schetsen, het zijn busjes vergelijkbaar met de oude volkswagen surfbusjes (T1 of T2 zegt Kevin..?), niet zo heel groot. Er zijn 5 rijen stoelen. Uiteraard heb je de bestuurder, waar nog twee passagiers naast kunnen zitten. Daarachter zijn er vier rijen stoelen waar vier mensen naast elkaar kunnen/moeten zitten. De ruimte tussen de stoelen is niet echt zo heel groot. Viola (1.55 m) kwam met haar knieën tegen de stoel voor haar. Ik (1.83 m) moest schuin gaan zitten om enigszins comfortabel te zitten. Toen het busje vertrok vanuit Mpongwe zaten er in totaal 6 of 7 mensen in. Het busje bleef mensen oppikken totdat het helemaal vol zat. Op het drukste moment zaten er 20 volwassenen en 2 baby’s in het busje… Je betaald 12 Kwacha voor deze trip, zo’n 2 euro, en dat voor een afstand vergelijkbaar met Elsloo naar Eindhoven.

In Luansha hebben we inkopen gedaan bij de shoprite (enige grote supermarkt hier) en daarna zijn we weer terug gegaan. Toen mocht ik voorin gaan zitten omdat door mij breedte niet vier mensen naast elkaar zouden passen. Voor deze ene keer vond ik dat niet zo erg aangezien je daar meer ruimte hebt!

Katleen heeft zaterdag nog Musaka voor ons gekookt. Een heerlijk oven gerecht met aardappelen, pompoen, courgette en een saus met o.a. kaas. Het was echt heerlijk!

Zondag hebben we niet veel gedaan. Wel heb ik nog lekker kunnen skypen met Michelle en met mijn opa en oma. Verder hebben we weer vooruit gekeken naar onze vakantie begin april.

Dat was onze heerlijke relaxte weekend. Vandaag begint voor ons het echte leven hier met lesgeven. Ik ben benieuwd!



  • 18 Februari 2013 - 10:10

    Ron Schumans:

    Hee Chris,

    En wat is nu de les die je geleerd hebt? Begin nooit als een kip zonder kop een kip te plukken! ;-)
    Zo'n teer kippetje, nog warm, scheurt helemaal open onder het brute geweld van jouw handen. Vrouwen zijn daar toch blijkbaar wat handiger en gevoeliger voor; dat hadden de Zambiaanse vrouwen ook al snel in de gaten.
    Leuk ook dat verhaal over het oude VW-busje en dan vooral het aantal personen dat uiteindelijk heeft kunnen plaatsnemen op het drukste moment. Dat zou hier ondenkbaar zijn. En wat te denken over de prijs voor de rit; dat is bijna helemaal voor niks.
    Vandaag dus echt aan de slag met lesgeven. Heel veel succes en tot snel.

    Groet,
    Ron

  • 18 Februari 2013 - 18:33

    Anique Willems:

    Hee continentgenoot!

    Haha, een kip plukken hoef ik gelukkig niet te doen =P Volgens mij bevalt het je wel h'? Gaan jullie ook wel eens de bush in om dieren te spotten ofzo? Of zie je ze gewoon langslopen (hier namelijk wel)?
    Hoe ging je lesdag?

    xxx-

  • 20 Februari 2013 - 20:08

    Jo Willems:

    Hei Chris,

    Misschien als je alsnog wat oefent met het plukken van die kippen, kun je vast en zeker wel bij de belastingdienst beginnen! Maar denk eraan dat als de kip kaal is, er niets meer te plukken valt!
    Andere tip.....Begin bij Veolia met een bus met 80 zitplaatsen en verlaag de ritprijs naar twee euro!
    Met deze financiële crisis zou het nog wel eens druk kunnen worden bij de wachthokjes.......
    Geniet lekker van het mooie weer .

    Groetjes oet Aelse
    Jo



  • 21 Februari 2013 - 21:56

    Chris Schrouff:

    Hallo allemaal,

    Dank jullie wel voor de leuke reacties!

    @anique: hier is niet echt een national park en er zitten dan ook niet echt grote wilde dieren ofzo. Heb wel al veel mooie vogels gezien!

    @Jo en Ron: Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen!

    Groetjes!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Van 1 februari tot 18 april verblijf ik Zambia en zal daar lesgeven aan de Mpongwe Upper Basic School in Mpongwe

Actief sinds 25 Jan. 2013
Verslag gelezen: 399
Totaal aantal bezoekers 10763

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 18 April 2013

Lesgeven in Zambia

Landen bezocht: