De eerste dagen op school - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Chris Schrouff - WaarBenJij.nu De eerste dagen op school - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Chris Schrouff - WaarBenJij.nu

De eerste dagen op school

Door: Chris Schrouff

Blijf op de hoogte en volg Chris

12 Februari 2013 | Zambia, Mpongwe

De eerste dagen in grade 6 van de Mpongwe Upper Basic School zitten erop. Afgelopen dagen waren best spannend voor ons aangezien we niet wisten wat we precies konden verwachten. Uiteindelijk viel het wel mee, maar zijn we ook geschrokken van sommigen dingen hier.

Maandag moesten we om 12.30 uur op de school aanwezig zijn, dat had de directeur ons gezegd. We waren 10 minuutjes te vroeg daar. De directeur gaf een reactie alsof we bijna te laat waren…. Terwijl we in Afrikaanse tijd om 12.30 zelfs te vroeg waren geweest! Hij stuurde ons vervolgens mee met een vrouw (ik denk een leerkracht) om een leerkracht van grade 6 te gaan zoeken. Na met drie verschillende mensen gepraat te hebben bleek dat de leerkrachten zelf pas om 12.40 uur pas komen binnen lopen, dus zijn we in de lerarenkamer gaan zitten. Hier zijn, toen we daar zaten, nog eens drie of vier verschillende leerkrachten binnen komen lopen, maar geen van grade 6. Uiteindelijk kwam dan een leerkracht van grade 6 binnen lopen, dit was de seniorteacher van grade 6. Kathleen heeft hem toen verteld wat we kwamen doen en hoe onze periode eruit zou zien. Het bleek dus dat de directeur de leerkrachten niet op de hoogte had gesteld van onze stage, het was dus een verrassing. Deze leerkracht wist ons vervolgens te vertellen dat de lessen eigenlijk pas om 13.30 beginnen, omdat anders te veel leerlingen laat komen binnen lopen omdat ze zo ver moeten lopen. Dus moesten wij nog wachten. Daarna kwam nog een andere leerkracht van grade 6 binnen, een vrouw, en ook aan haar heeft Kathleen de gang van zaken uitgelegd. We hebben toen besloten dat Viola bij haar in de klas stage zou gaan lopen en ik bij de mannelijke leerkracht waar we eerder mee hadden gesproken.

Toen we de klas in liepen stonden alle kinderen op werd er ‘goodafternoon’ gezegd door de klas en gevraagd ‘how are you?’. Daarna stelde de leerkracht mij voor aan de klas waarna ze tegen mij het zelfde zeiden. Ik ben vervolgens achter in de klas gaan zitten terwijl de leerkracht begon met lesgeven. Hij begon met rekenen. Hij heeft een instructie gedaan over de notatie en waarde van getallen tot 1 miljoen. Daarna hebben de leerlingen 5 sommen zelf moeten maken. We zijn hier tot 14.40 mee bezig geweest… Heel lang voor zo weinig stof. Daarna was brake tot 15.00 uur.

In de pauze heb ik kennis gemaakt met een aantal andere leerkrachten en heb ook aan hun uitgelegd wat ik kwam doen etc.

Na de pauze was er science, oftewel natuur. Deze les ging over het hart. De leerkracht heeft uitgelegd wat het hart doet en hoe het hart in elkaar zit. Daarnaast heeft hij met een tekening laten zien waar het hart in het lichaam zit. Deze tekening moesten de leerlingen vervolgens over tekenen in hun schrift. Lesboeken hebben de kinderen overigens niet. Alle aantekeningen die de leerkracht op het bord maakt moeten de leerlingen overschrijven in hun schrift.

Vervolgens was er nog s.d.s. oftewel social development skills, oftewel in dit geval geschiedenis. Het was een les over David Livingstone en the Britisch South African Company. Hij heeft de voor en nadelen van hiervan op het bord geschreven en de kinderen hebben dit weren overgeschreven in hun schrift. De laatste 10 minuten voor 17.00 uur hebben veel leerlingen niets gedaan, andere leerlingen waren nog steeds aan het schrijven.

De dinsdag zag er vergelijkbaar uit met de maandag, alleen met andere vakken. Eerst kregen ze Engels over conjunction words, woorden zoals and, because, although, untill enzovoorts. Hier moesten de kinderen weer 3 zinnen van overschrijven en daarin moesten ze één van die woorden invullen. Hier zijn we tot half 3 mee bezig geweest, toen was weer pauze.

Na de pauze was er CTD, ‘creative and technical development’ (als dit de juiste afkorting is…). Daarin leerden ze het belang van hygiëne en waarom er schoongemaakt moet worden. Best belangrijk op plek waar wassen volgens mij niet standaard is en zeker ook sommige uniformpjes niet echt schoon uitzien!

Als laatste was er vandaag bemba les. Voor mij niet te volgen, dus heb ik in het boek van S.D.S gekeken. (De bemba les ging trouwens over het zelfde onderwerp als dat besproken in CTD) Hierin heb ik kunnen zien dat veel verschillende onderwerpen worden behandeld in die lessen. Van geschiedenis tot godsdienst. Ook inheemse rituelen en gebruiken komen daarin terug.

Dit is dus hoe een middag in grade 6 eruit ziet. Voor mijn gevoel heel erg langzaam. Er was geen differentiatie zoals wij dat kennen en er heerste weinig orde in de klas. Kinderen liepen rond en waren met elkaar aan het kletsen. Ik kreeg niet het gevoel dat de leerkracht veel overzicht had op de klas, eigenlijk niet gek als je je bedenkt dat er 48 kinderen in de klas zaten. Als alle kinderen er waren geweest dan waren het 63 kinderen geweest… Heel erg veel dus. Daarnaast is het niveau van het Engels vrij laag. Ze verstaan het redelijk, maar praten doen ze het amper. De leerkracht vertaald het meeste ook nog in Bemba en verteld dat na.

Als ik nu vooruit moet kijken naar mijn lesgeven in deze groep dat zie ik bij het lesgeven zelf weinig problemen. Het is redelijk gebruikelijke stof die niet al te moeilijk wordt uitgelegd aangezien de kinderen het anders misschien niet begrijpen. Voor mijn gevoel is voor mij meer uitdaging in zorgen dat de kinderen mij begrijpen. Ze leren alles van het luisteren naar de leerkracht en dat gene wat op het bord komt te staan, ik kan ze niet alles samenvatten in Bemba zoals de groepsleerkracht dat doet!

Daarnaast hoop ik ook echt het tempo wat omhoog te krikken en de kinderen meer te laten doen. Kinderen die dit goed aankunnen hoop ik vervolgens wat extra werk te kunnen geven. Ik haat het om kinderen niets te zien doen! (dat doen ze namelijk als ze klaar zijn, niets!)

Ik denk dat ik in deze klas veel kan leren en kan doen. Ook de groepsleerkracht is een persoon waarmee ik wel vooruit kan. De afweging die ik nog moet maken is hoeveel ik moet willen veranderen voor de korte periode die ik hier ben…

Volgende week begint het echte lesgeven. Morgen ga ik kijken bij grade 1 (groep 3 bij ons) en grade 8 en 9 (middelbare school). Viola heeft vandaag de lesboeken gekregen waar de leerkrachten uit werken, dus als we morgen gepland hebben dan kunnen we ook echt gaan voorbereiden.

Wat de toekomst gaat brengen is een vraagteken, maar ik kijk er zeker hoopvol en met een glimlach naar uit, net zoals dat de Zambianen ook alles met een glimlach doen! :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Van 1 februari tot 18 april verblijf ik Zambia en zal daar lesgeven aan de Mpongwe Upper Basic School in Mpongwe

Actief sinds 25 Jan. 2013
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 10766

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 18 April 2013

Lesgeven in Zambia

Landen bezocht: