MUBC, Bebma en het ovc project - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Chris Schrouff - WaarBenJij.nu MUBC, Bebma en het ovc project - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Chris Schrouff - WaarBenJij.nu

MUBC, Bebma en het ovc project

Door: Chris Schrouff

Blijf op de hoogte en volg Chris

07 Februari 2013 | Zambia, Mpongwe

Hallo allemaal,

We hebben alweer twee dagen erop zitten. Hier een verslagje van wat we gedaan hebben.

Gisteren, woensdag, zijn we ’s ochtends naar de Mpongwe Upper Basic School geweest. Hier hadden we om 10 uur een gesprek met de directeur. Aldaar heeft Kathleen voornamelijk het woord gedaan als onze begeleider en heeft daarbij duidelijk proberen te maken wat onze opdracht is. In eerste instantie wilde de directeur ons in grade 8 en 9 laten les geven. Dit is bij ons middelbaar onderwijs in klas 3 en 4. Hij vroeg ons ook welke vakken we het liefste wilden geven aan de leerlingen. Het zou betekenen dat we ieder uur een andere klas zouden krijgen, niet echt fijn dus. Het is al moeilijk om contact te krijgen met de kinderen, laat staan als je ze maar één uur per dag les moet geven. Uiteindelijk heeft Kathleen de directeur duidelijk kunnen maken dat we een vaste groep nodig hebben. Tot grade 7 (brugklas) is dat zo. Maar omdat die kinderen binnenkort examens hebben krijgen we grade 6. Nu maar hopen dat deze kinderen genoeg Engels kennen en kunnen zodat wij ook vooruit kunnen. Vervolgens hebben we nog gesproken over onze opdracht m.b.t. het gebruiken van cultuur in de klas en daarbij eventueel ook een uitstapje te maken. Hij vond het allemaal wel goed, maar hij kwam helaas heel ongeïnteresseerd over. Hij zei nu dat alles goed was, maar we kregen het gevoel dat hij het uiteindelijk toch op zijn eigen manier gaat doen. Gelukkig hoeven we straks met de directeur niet veel te doen en hopen we nu op leuke groepsleerkrachten waar we samen mee kunnen werken, die zijn tenslotte het belangrijkste.

We moeten les gaan geven van 13.00 uur tot 17.00 uur, alleen dan heeft grade 6 les. Dus in de ochtenden hebben we de tijd om ons voor te bereiden. Die tijd zullen we nodig hebben aangezien alles in het Engels moet.

Verder ben ik die middag nog met Viola naar de markt gelopen voor tomaten, paprika en brood. Het was heel warm en toen we terug waren we behoorlijk aan het zweten. Daarna hebben we weer Bemba les gehad van mr. Kalima. Deze keer hebben we de lichaamsdelen besproken. We zijn er al achter dat ‘hoofd-schouders-knie en teen’ niet gaat lukken in het bemba, er zitten namelijk te veel lettergrepen in! Om jullie een idee te geven hoe bemba klinkt hieronder een paar kleine zinnetjes:

• Mwashibukeni mukwai = goede morgen
• Muli shani = Hoe gaat het het?
• Bwino mukwai = Goed (zeg nooit wat anders hier, anders wordt ernaar gevraagt!!)
• Iamgulopo mukwai = Goede middag
• Natotela sana = Dankjewel
• Shalinipo = Tot ziens

De rest ga ik jullie besparen, maar ik heb al 5 blaadjes in mijn A5 boekje gevuld met bemba, so there is more!!

Viola en Kevin hebben gisteren gekookt, het was heerlijk: worstjes, gebakken aardappeltjes en sla.

Vandaag, donderdag, zijn we scholen gaan bezoeken voor het ovc (orfin and poor children) project. We zijn op vijf verschillende scholen geweest. De eerste was nog langs de geasfalteerde weg, maar de andere vier niet. Aangezien wij achter in bak van de truck zaten hebben we iedere hobbel gevoeld. Door de regen was er ook veel modder, maar dankzij onze geweldige chauffeur Paul (een Zambiaan) zijn we er door gekomen zonder vast komen te zitten. De scholen waren wel heel leuk om te bezoeken, en het is goed om te zien wat GCMF allemaal doet. De kinderen die in dit project zitten hebben vandaag schriften gekregen, 3 pennen, een potlood en sommigen een rekenset. Daarnaast betaald GCMF het schoolgeld van deze kinderen en zo nodig de boardingfees. Sommige kinderen moeten namelijk te ver reizen om nog thuis te kunnen wonen en wonen daarom bij de school op boarding. Aanwezigheid was echter wel een vereiste, de kinderen die er niet waren hebben niets gekregen en moeten bij uiterlijk het derde bezoek aanwezig zijn, anders moeten ze uit het project.

Filmpjes van de reis naar de scholen toe probeer ik op facebook te posten, indien het internet het toelaat.

Dat was weer een verslagje van mijn belevenissen. Ik ga zo samen met Viola koken en dan is morgen weer een nieuwe dag.

Veeel groetjes vanuit een regenachtig Zambia!

• 07 Februari 2013 - 19:57

Ans En Jo:

Hoi allemaal,

Zo te lezen hebben jullie een aardig drukke planning.
    Vergeet vooral niet om te genieten, zeker van het goede weer, want hier regent ,sneeuwt en hagelt het regelmatig. Hopelijk krijgen jullie een goed contact met de lokale bevolking, maar ja daar moet je natuurlijk de taal goed voor beheersen.
    Veel succes hiermee want zo te zien is dat zeker niet gemakkelijk!
    Verder een fijne en leerzame stage toegewenst.
    We blijven jullie volgen!!!!

Groetjes uit het koude, natte Elsloo

• 07 Februari 2013 - 20:58

Niels:

Hee Chris,

Ik heb deze week de kinderen je 1ste reisverslag voorgelezen. Ze waren muisstil op dat moment. Ze vinden het ontzettend leuk om van je te horen en vanzelfsprekend wachten ze met smart op je verhalen, net als ik!

Stuur ons maar wat zinnetjes in het Bemba, kan ik daar een dagopdracht van maken voor de kids!
    Het klinkt allemaal erg sjiek! Post maar weer wat nieuwe verhalen en geniet ervan!

Ik hoor weer snel van je!

Groetjes Niels

• 08 Februari 2013 - 13:42

Chris Schrouff:

Hallo allemaal!

@ Ans en Jo, dat doen we zeker.Gelukkig hebben we ook redelijk wat vrije tijd gehad tot nu toe dus we nemen ook geregeld kunnen genieten van alles om ons heen.

@ Niels, dat is fijn om te horen! Komende week als ik mijn eerste ervaring op heb gedaan in de school zal ik mijn ervaringen hierover delen met jullie in een nieuwe mail! Ik zal je dit weekend een documentje maken met al het bemba wat ik heb en dan krijg je die in de mail erbij.

Dankjulliewel voor jullie reacties!!