Onze voorlaatste stage week - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Chris Schrouff - WaarBenJij.nu Onze voorlaatste stage week - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Chris Schrouff - WaarBenJij.nu

Onze voorlaatste stage week

Door: Chris Schrouff

Blijf op de hoogte en volg Chris

21 Maart 2013 | Zambia, Mpongwe

De op één na laatste week is weer voorbij, nog maar één te gaan…
Maandag was eigenlijk een normale lesdag. In de ochtend zijn we weer naar de Baptisten priester gelopen om te kijken of hij het keyboard had kunnen regelen. Helaas moest hij ons vertellen dat ze het keyboard niet doen uitlenen, dus ook niet aan ons.

’s Middags hebben we gewoon onze lessen gedaan. Er waren eigenlijk niet zo veel bijzonderheden die dag. Aan het einde van de dag heb ik nog even met de kinderen kunnen zingen aangezien ik nog wat tijd over had.
Dinsdag verliep hetzelfde als maandag. In de ochtend hebben we onze lessen voorbereid en in de middag hebben we lesgegeven. Deze dag wilden we weer samen met de twee klassen het zingen gaan oefenen aan het einde van de dag. Aan het einde van de dag werd echter weer besloten dat alle klaslokalen gepoetst moesten worden, dus in plaats van zingen werd het poetsen. We blijven ons verbazen hoeveel onderwijs tijd er gaat zitten in dit soort dingen, zonde gewoon. Maar hier is het poetsen en het bijhouden van de schooltuin opgenomen in de uren die de kinderen moeten krijgen. Dus een deel van de lestijd mag/moet hieraan besteed worden.

Die avond hadden we een bbq. Katleen, Stijn en de ouders van Katleen hadden ons in het weekend al uitgenodigd om te komen bbqen, en vandaag was het zover. Marinades en salades waren overdag al gemaakt door de ouders van Katleen, Katleen zelf en zelfs Kevin had meegeholpen. Het werd uiteindelijk wat later dat verwacht (20.00 uur of zo), maar toen konden we eindelijk eten, en wat was het lekker!! In Nederland zouden we bij dit weer al lang gebbqed hebben en het is ook een van de eerste dingen die ik zei dat we moesten doen toen we aankwamen, en nu was het eindelijk zo ver. Het smaakte heerlijk. Heerlijke sauzen, heerlijke marinades en heerlijk vlees!

Woensdag was ook weer een gewone lesdag. Deze keer zijn we wel begonnen met het samen zingen. Dit ging heel erg goed en we hebben de kinderen een beetje kunnen sturen in de richting van hoe we het willen hebben. Na het zingen ben ik verder gegaan met lezen. Zoals ik vorige week vertelde zijn we daarmee begonnen. Ik had vorige week al een tekst uitgetypt op een blaadje en vandaag had ik ze uitgedeeld aan iedereen. Vorige keer had ik gezien hoe Isaac het deed, maar deze keer was Isaac in een andere klas dus ik moest het doen. Geen probleem verder hoor overigens. Ik heb ze in tweetallen (of drietallen als er te min blaadjes waren) laten lezen. Ze moesten hard op aan elkaar proberen voor te lezen. Ik heb hierbij geprobeerd de kinderen die redelijk Engels lezen te koppelen aan de kinderen die minder goed Engels lezen. Dit ging vrij goed en aan het einde van de les bleek gelukkig al dat een aantal kinderen al vooruit waren gegaan.
Deze dag hebben we ook weer een quiz gedaan, dit maal over de mineralen. Wederom vonden de kinderen het geweldig! Hoge betrokkenheid en hoge sociale controle op vals spelen. Helaas hadden we niet genoeg tijd om alle 10 de voorbereidde vragen te doen, maar het was wel weer ontzettend leuk!

Donderdag, de dag van het skypegesprek met de scholen in Nederland. De twee scholen waarmee we gingen skypen zijn scholen die nu met de vastenactie geld zijn aan het ophalen voor Mpongwe. De kinderen hebben afgelopen week er veel over gehoord en zijn er vol op mee bezig geweest. Hopend op een goede internetverbinding zijn we die middag naar school gelopen. Tijdens het eerste uur hebben we de kinderen nog een keer verteld wat er ging gebeuren en hebben we een spelletje gespeeld (we hadden vanaf het begin de twee groepen bij elkaar gezet). Om 13.50 uur kregen we de eerste keer verbinding met een school, het internet werkte, inclusief beeld! Daarna hebben we weer opgehangen en afgesproken 10 minuten later weer te bellen. Zo gezegd zo gedaan en weer hadden we verbinding met beeld. Het gesprek heeft uiteindelijk bijna een half uur geduurd en wij hebben onze twee voorbereide liedjes kunnen zingen, net zoals de klas in Nederland, en we hebben kinderen vragen kunnen laten stellen over en weer. Het ging super goed en het was heel leuk!
Na het eerste gesprek hadden we ook nog een tweede gesprek. Dit gesprek verliep het zelfde, maar hebben we iets korter gehouden aangezien de kinderen in de klas vrij druk werden na drie kwartier luisteren en stil zijn.
De rest van de donderdag hebben we de groepen bij elkaar moeten houden omdat mijn klaslokaal bezet was. Dit betekend dat we ruim 70 kinderen in de klas hadden. Viola heeft nog een les gegeven en ik ook, maar het was gewoon te druk. Toen het dan eindelijk 17.00 uur was waren we dan ook blij dat de dag om was. (ook het skypegesprek was vrij vermoeiend geweest).

Wat betreft de begeleiding was het afgelopen weer wat minder. Onze leerkrachten zijn veel uit de klas geweest. Omdat andere leerkrachten ziek waren hebben ze in andere groepen les moeten geven. Op zich wel begrijpelijk, maar niet echt fijn voor ons. Ondanks dat hebben we wel gewoon ons plan kunnen trekken en onze lessen lekker kunnen draaien. Wel valt ons steeds meer op dat de werkethiek onder leerkrachten niet echt lekker zit. We missen de passie voor het lesgeven en het plezier…

Dit weekend gaan we naar Lusaka om Steffie op te zoeken. Behalve dat gaan we ook wat dingen regelen voor onze vakantie. Volgende week is onze laatste stage week. Nog maar 4 dagen en dat zit onze echte stage er alweer op. De tijd is echt ontzettend snel gegaan, en weer blijkt dat op het moment dat het leuk wordt het tijd is om naar huis te gaan. Eigenlijk heel jammer, but that’s life I guess…

• 22 Maart 2013 - 09:28

Ron Schumans:

Hallo Chris,

BBQ-en moeten wij voorlopig nog maar even niet doen hier in Limbabwe! Bij een gevoelstemperatuur van min 10 graden Celsius kun je het beste met je reet op de bbq gaan zitten ;-) Een beetje jaloers ben ik wel op je, dat jij al van je eerste bbq van 2013 hebt kunnen genieten. Heerlijk dat vees met sausjes en ook de gezelligheid die dat met zich meebrengt. Da's tof!
    Als ik deze week teruglees dan gaat het allemaal een stuk soepeler als in het begin. Dat is zeker je eigen verdienste en die van je mede-stagegenoten. Chapeau! Leuk ook dat zingen met de klas en de skype-verbinding met de school in Nederland.
    Het aftellen is begonnen en Bas zei deze week ook al dat je binnenkort weer in Aelse zult zijn. Maar eerst nog even rondreizen. Geniet er van, want wie weet wanneer je weer zo'n mooie ervaring zult opdoen.

Groet,
    Ron

• 24 Maart 2013 - 10:04

Michelle Op 't Veld:

Schat,

Ik ben trots op je dat je ondanks de moeizame start nu een goede zelfstandigheid hebt getoond en dat het lesgeven nu lekker verloopt. Het was in het begin flink wennen voor je en ik ben blij dat het nu goed gaat.
    Het is inderdaad jammer dat de stage al voorbij is. Geniet van je vakantie en maak flink wat foto's zodat we die samen kunnen terugkijken.
    Nog 3,5 weken en dan zijn we weer samen. Tot die tijd, geniet van de ervaring en haal er alles uit wat erin zit!

xxxxHou van jou