Onze laatste stage week - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Chris Schrouff - WaarBenJij.nu Onze laatste stage week - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Chris Schrouff - WaarBenJij.nu

Onze laatste stage week

Door: Chris Schrouff

Blijf op de hoogte en volg Chris

29 Maart 2013 | Zambia, Mpongwe

Onze stage is voorbij. We zijn nu al 8 weken in Zambia, waarvan we er 7 op school zijn geweest. Afscheid nemen van Zambia komt steeds dichterbij, maar na dit weekend moeten we eerst afscheid gaan nemen van Mpongwe, GCMF en alle geweldige mensen hier. Ik kijk er tegenop, maar eerst nog even nagenieten van afgelopen week.

Wat betreft stage ga ik proberen heel kort te zijn. Maandag, dinsdag en woensdag waren eigenlijk normale stage dagen waarop niet ontzettend veel bijzonders gebeurde. Isaac is maandag grotendeels afwezig geweest en de andere dagen heeft hij les gegeven in een andere klas, ik heb het dus weer alleen mogen doen. In principe vind ik dit prima. Alleen voor één bepaalde activiteit heb ik hem gemist.

Deze week wilde ik namelijk muziekinstrumenten met de kinderen gaan maken. Om dit te kunnen doen wilde ik dat de kinderen zelf materialen mee zouden nemen. In mijn eentje zou het erg moeilijk zijn om materialen voor 40 tot 50 kinderen te verzorgen. Maandag heb ik ze dit proberen zelf uit te leggen met als gevolg dat dinsdag de kinderen eigenlijk niets bij zich hadden. Wel hadden sommige kinderen zelf gemaakte instrumenten bij zich. Een gitaar van een oude jerrycan, hout en touw, en een trommel van een plastic flesje met een plastic zakje eroverheen, geweldig toch! Dinsdag heb ik toen met Isaac geprobeerd om samen uit te leggen dat ze woensdag dan materialen mee moesten nemen om instrumenten te maken. Ook woensdag bleek echter dat maar een aantal kinderen dat ook echt gedaan hadden.
Gelukkig hadden Viola en ik legen plastic flesjes verzameld en lege jerrycans van water. Deze heb ik onder de kinderen verdeeld om shakers mee te maken. Redelijk georganiseerd lukte het me om de kinderen naar buiten te sturen om de flesjes te vullen met stenen en om ze vervolgens weer naar binnen te krijgen. Wat vervolgens in het klaslokaal volgde was een vrij korte maar leuke muzikale activiteit. Met de shakers heb ik ze verschillende oefeningen laten doen waarbij ze moesten luisteren, kijken en op elkaar moesten letten. Een leuke les en ik heb de kinderen blij kunnen maken met ons afval (de flesjes).

Woensdag na stage hebben we moeten presenteren aan het steeringcommitee van GCMF, dat is het bestuur van de stichting als het ware. We hebben dit gedaan a.d.h.v. een mindmap. De presentatie werd positief ontvangen en we kregen naderhand een complimentje van Katleen voor onze presentatie.

Donderdag was onze laatste stagedag. Toen we op stage aankwamen bleek al snel dat de dag anders zou lopen dan verwacht. Omdat de kinderen een lang weekend hebben (van vrijdag tot maandag vrij i.v.m. Pasen) moest er na de break gepoetst worden en waren er dus geen lessen. Die ochtend hadden we juist een quiz voorbereid om als afsluiting te doen. De kinderen hadden de quiz bij eerdere science lessen heel leuk gevonden namelijk. In plaats van lesgeven zijn we dus meteen begonnen met onze quiz. Deze was weer heel leuk en de kinderen hebben ook genoten. Wat jammer was dat maar de helft van mijn klas aanwezig was. Blijkbaar denken ze een dagje extra vrij te pakken voor Pasen… net zoals sommige leerkrachten. Als er die middag 6 van gebruikelijk 20 leerkrachten aanwezig waren dan was het veel. Tot zo ver de werkethiek…
Na de quiz was break en na de break hebben we onze evaluatiegesprekken gehad. Deze gesprekken zijn bij ons beide goed gegaan en hebben we zo onze stage goed kunnen afsluiten.

Pasen is hier trouwens een groot iets. Zoals ik eerder waarschijnlijk al heb verteld is iedereen hier gelovig. En met Pasen hier gaan mensen heel vaak naar de kerk en gebeurd er van alles. Toen we vandaag(goede vrijdag) langs de Baptisten kerk liepen hadden ze een soort festivalterrein afgezet met houten palen en zeilen eromheen. Daarbinnen zaten dus heel veel mensen te kijken naar verschillende groepen die optraden. En dat werd dan georganiseerd omdat het Pasen was.

Vrijdag, vandaag, ben ik met Viola naar Luanshya geweest om inkopen te doen voor onze afscheids bbq van zaterdag. Om het personeel van GCMF te bedanken en om afscheid te nemen van iedereen hebben we een bbq georganiseerd. Dus we hebben vandaag voor 14 mensen inkopen gedaan. Morgen wordt het dus flink voorbereiden en ’s avonds lekker schroeien, we hebben er zin in!!

In de middag ben ik met Kevin naar de kapper geweest. Na drie pogingen, waarvan twee afgelopen week, is het vandaag eindelijk gelukt. Afgelopen week bleek dat de kapper eerst nog even zijn tondeuse messen laten slijpen. De eerste keer dat hij bij Kevin probeerde kwam er namelijk niets van zijn hoofd af. Vandaag is het dus wel gelukt en hebben we allebei een coupe Africa laten maken (gewoon met de tondeuse erover dus). En dat voor anderhalve euro, kan slechter denk ik zo!

Na de kapper zijn we een rondje gelopen o.a. langs de Baptisten kerk zoals eerder gezegd en zijn we opzoek gegaan naar een watertoren om de zonsondergang vanaf te bekijken. Ik had al eerder een mooie gezien net zo ver van het guesthouse. Toen we daar kwamen bleek echter dat er een mooie muur omheen stond, maar het was een perfecte watertoren!
Uiteindelijk zijn we om kwart voor 6 teruggelopen naar de watertoren met de gedachten om over de muur te klimmen en vervolgens de toren op te gaan (er zat wel een ladder op namelijk). Toen we bij de muur aankwamen zat er echter een man op en de poort naar de toren toe was open. We besloten het heel liefelijk te vragen aan de man en hij stemde gelukkig toe. Na een klim van ik denk 20 meter waren we boven en hadden we prachtig uitzicht. De zonsondergang was, zoals verwacht, prachtig, maar ging ontzettend snel. Ik denk dat de zon binnen vijf minuten na het aanraken van de horizon, onder de horizon was. Gelukkig heb ik er veel mooie foto’s van kunnen maken en smaakten de biertjes die Kevin had meegenomen heel goed bij dit mooie moment.

Helaas hebben we afgelopen week ook minder goed nieuws gekregen. Onze geliefde muziekleraar van de PABO is namelijk na een lang ziektebed overleden. Viola en ik kenden hem beide goed door onze betrokkenheid bij de PABOband, waar hij oprichter van was. Voor mij helaas het twee verlies sinds mijn verblijf hier. Niet veel aan te doen, maar wederom ontzettend balen. Gelukkig mag de PABOband een laatste eer bewijzen bij zijn begrafenis zaterdag, wat ons veel deugd doet.

Om jullie toch met een glimlach deze internetpagina te laten sluiten eindig ik vandaag met een quote van een goede vriend. Ik ga geen naam noemen, maar ik hoop dat hij dit leest. Een quote die in eerste instantie raar klinkt, maar ten gronde uit klopt:

Het leven is een strijd, en iedere strijd vallen doden, en hebben mensen sex.

  • 29 Maart 2013 - 23:32

    Niels Vranken:

    Mooi verhaal wederom! Geniet nog van je twee laatste weekjes kerel!
    En...die vriend...die heeft het gelezen...en gelachen...

  • 30 Maart 2013 - 16:30

    Petra En Hoebair:

    ut liek waal ut “sjräöme en bäöme “ koor van Kartoesj.

    we zeen dich euver ein paar weake es ut hie ein sjtuk wearmer is ( hoape we )

    Grusse out NIRBIK

  • 31 Maart 2013 - 18:15

    Ans Pesgens:

    Nou Chris,

    dat was je stage dan. Wat is dat toch snel gegaan! Je hebt er weer een mooi verhaal van gemaakt. Ik hoop dat we van de komende weken ook nog vanalles te lezen krijgen. Ik neem aan dat je namelijk nog wel vanalles zal gaan zien en meemaken. Wij wensen je in elk geval vanuit het koude Dieteren (3 graden) nog een paar hele mooie weken toe, waarmee je je reis naar Zambia goed kan afsluiten. We zullen elkaar dan waarschijnlijk wel weer binnen 3 weken zien. Nog heel veel plezier gewenst!
    P.S. Stuur je alvast wat zon hierheen?? We hebben het zo hard nodig!!
    Groetjes,

    Ans

  • 01 April 2013 - 10:26

    Henk:

    Hallo Chris,

    Binnenkort zie ik je weer en moeten we eens praten over de werkethiek op de school in Mpongwe! Jij hebt er in elk geval leren roeien met de riemen die je hebt.

    De uitvaart van Paul zaterdag was mooi en de muzikale omlijsting van de Pabo band was top! De zonen van Paul, maar ook de broer van Paul hebben via mooie verhalen Paul gememoreerd. Een mooi afscheid!

    Ik wens je een goede reis terug Chris!

  • 01 April 2013 - 14:44

    Ron Schumans:

    Hallo Chris,

    Op de eerste plaats nog Zalig Pasen en wat een geweldige verrassing zaterdag in de brievenbus. Heel veel dank voor de je kaart uit Zambia met het mooie Afrikaans tafereel op de voorkant. Wat erg attent van je en dat waardeer ik enorm. Ik heb je kaart maar meteen meegenomen naar de algemene ledenvergadering van de fanfare om ze te laten zien. De schildering ga ik in 'n lijstje doen.
    Een heel leuk verhaal weer en het staat weer bol van leuke ervaringen en verrassingen. Afrika en haar bewoners hebben toch meer de mentaliteit van 'laissez faire laissez aller' en dat is voor ons West-Europeanen toch even wennen.
    Leuk ook je verhalen over het instrumenten maken en het uiteindelijke muziek maken ermee. Le Coupe Africa zullen wel geen dreadlocks zijn, maar meer lijken op de koele tondeuse variant. Lijkt me wel een leuk koppie te zijn.
    De laatste momenten voor je afscheid komen dichterbij en je neemt een extra koffer mee naar huis boordevol ervaringen en mooie momenten. Dat neemt niemand je nog af.
    Nog veel plezier de komende weken en blijf goed op jezelf letten.

    Groet,
    Ron

  • 03 April 2013 - 13:14

    Frans :

    Hallo Chris,

    Prima ervaringen wederom...jullie rugzak is goed gevuld!
    Jullie hebben het prima gedaan, compliment, Chris (en Viola)!
    Nog veel plezier de komende weken.

    Groet, Frans

  • 08 April 2013 - 13:36

    Bianca Beckers:

    Geweldig om alles te lezen. Genoten heb je en afscheid doet pijn, zeker als je verblijf geweldig was. Geniet nog van jullie vakantie en tot gauw! Ook groetjes aan Viola! Bianca

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Van 1 februari tot 18 april verblijf ik Zambia en zal daar lesgeven aan de Mpongwe Upper Basic School in Mpongwe

Actief sinds 25 Jan. 2013
Verslag gelezen: 590
Totaal aantal bezoekers 10724

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 18 April 2013

Lesgeven in Zambia

Landen bezocht: