VTC, Switi village & Luansha - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Chris Schrouff - WaarBenJij.nu VTC, Switi village & Luansha - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Chris Schrouff - WaarBenJij.nu

VTC, Switi village & Luansha

Door: Chris Schrouff

Blijf op de hoogte en volg Chris

05 Februari 2013 | Zambia, Mpongwe

Hallo allemaal,

Hier weer een verslagje vanuit het vandaag regenachtige Zambia!
Gisteren is onze introductieweek echt begonnen, dat betekend dat we veel gezien hebben, veel mooie dingen!

Gisteren zijn weer eerst naar de VTC geweest, de technische school die GCMF aan het bouwen is. Een ontzettend groot, maar mooi project. Er worden verschillende gebouwen gebouwd waaronder workshop klassen, sanitaire gebouwen en gebouwen waar studenten in zullen wonen aangezien het een boarding school wordt. Kevin zal bij dit project gaan werken en zal samen met Stijn het sanitaire systeem gaan ontwerpen aldaar. Een flinke klus!

Na drie uur weg te zijn geweest was ik aardig verbrand, met name mijn nek en armen zagen al aardig rood.

’s Middags zijn we met Kathleen naar Switi village gelopen. Een arm dorpje niet ver van het guesthouse. Een aantal jaar geleden zijn daar een groot aantal vrouwen gestorven aan aids en daardoor zijn er veel wezen daar. De vrouwen die er nu nog wonen hebben deze kinderen onder hun hoede genomen. GCMF heeft de vrouwen afgelopen jaren op verschillende manieren gesteund met onze andere een maismolen zodat het mais gemalen kan worden tot meel, om er vervolgens nshima van te maken, hun voornaamste voedsel. Hier hebben we nog even gezeten en heeft Viola snoepjes uitgedeeld, dit vonden ze prachtig. Hier ben ik ook op de foto gegaan met een super schattig baby’tje!

Toen ik hiervan terug kwam waren mijn nek en armen vuurrood! Maar we hadden ook nog bemba les opstaan van mr. Kalima. Wat een moeilijke taal is dat zeg! Gelukkig had ik een boekje bij me waar ik wat dingen in kon opschrijven. Ondanks dat denk ik dat het niet echt gaat lukken die taal te spreken. Zelfs Stijn en Kathleen spreken de taal amper en die zijn al sinds september hier.

Na redelijk te hebben geslapen door mijn verbrande nek zijn we vanmorgen vertrokken naar Luansha, een stad op een uur rijden van Mpongwe. We moesten achter in de truck en aangezien het bewolkt was en geregend had afgelopen nacht, en de truck 100 km/u reed, had ik het voor het eerst koud, moet ook kunnen in Afrika! Na onderweg een man met zijn varken te hebben opgepikt (om te verkopen in Luansha) hebben we nog een project van GCMF bezocht: een landbouwproject. Dankzij de steun van GCMF is er een groot landbouw project op gezet waar veel mensen terecht kunnen. Velden met verschillende producten als mais, sojabonen en tomaten die verbouwd worden door verschillende groepen mensen uit de omgeving die ieder ook die verantwoordelijkheid dragen. Daarnaast is er een kippen farm opgezet en zijn ze begonnen met het houden van varkens. De kippen en biggetjes worden vervolgens verkocht, met die winst worden dan weer zaden gekocht om te planten. Een mooie cyclus!

Vervolgens doorgereden naar Luansha, na een school te hebben bezocht voor het OPC project (orfin and poor children), wat te hebben gewinkeld (Viola heeft twee nieuwe jurkjes!), geld te hebben gepind en te hebben gegeten (heerlijke vis met rijst!) zijn we boodschappen gaan doen bij de Shoprite, de enige echte supermarkt in Zambia. We hebben hier voor zon 250 euro gekocht. Daar krijg je best veel voor, onder andere kaas, jam, pindakaas, pasta, rijst, groenten in blik, cornflakes, shoko pops, kip, gehakt, worstjes en nog veeeel meer! Heerlijk om eindelijk meer te hebben dan alleen brood met tomaat, paprika en ei als ontbijt en middag eten. En we kunnen eindelijk zelf gaan koken!

Morgen gaan we kennis maken met het hoofd van de school waar we les gaan geven en hebben we weer bemba les. En de rest van de week is ook nog vol gepland, dus vervelen doen we ons niet.

De foto’s zet ik op mijn facebook. Dit omdat daar meer foto’s op kunnen, en het uploaden gaat veel sneller. Heb je geen facebook? Vind dan snel iemand die wel facebook heeft en check ze!!

Heel veel groetjes!
Chris

  • 05 Februari 2013 - 19:46

    Gertie Schrouff:

    Hoi Chris,
    Leuk om je verslagen te lezen.
    Ik hoop dan jullie nog een zeer leerzame en leuke stage heben.
    Met veel indrukken. Maak vooral maar veel fotos dan kunnen jullie er straks een schitterend fotoboek maken, ter herinnering.
    Viola, Chris
    Nog veel plezier.
    We zijn benieuwd naar de volgende reisverslagen.
    Pap enMam

  • 06 Februari 2013 - 08:54

    Ron Schumans:

    Hee Chris,

    Zo zie je maar! Ons blanke huidje (in winterslaap) is niet bestand tegen de Afrikaanse zon. Al doende leert men.
    Wat een indrukken zeg; vooral het verhaal over het dorpje Switi waar veel moeders gestorven zijn aan aids. Dat zet je weer met beide voeten op de grond.
    Boodschappen voor 250 euro! Hoeveel winkelwagentjes hadden jullie nodig om die berg te transporteren? Gezellig je eigen potje koken samen met alle anderen die meewerken in dit project.
    Succes met de bemba les en schrijf genoeg op. 'Papier is geduldig' zei ooit een baas van me en dan kun je het altijd nog eens teruglezen.
    Veel leerzame en mooie dagen en ik kijk weer uit naar het volgende verslag.

    Groet,
    Ron

  • 06 Februari 2013 - 17:37

    Frans :

    Hey Chris,

    Blijf nu toch ook uit die zon, daar kunnen wij Hollanders niet tegen...

    Leuk om jouw belevenissen te lezen. Mooie start, Chris.
    Ga zo door.
    Leer ze ook maar een beetje karnaval vieren in Zambia! Bijvoorbeeld een klein liedje....

    Groetjes, Frans

  • 06 Februari 2013 - 22:36

    Henk Acampo:

    Hallo Chris,

    Pas je goed op Viola!

    Ik ben benieuwd of je hart straks gaat kloppen voor Afrika! Nu is het nog te vroeg, maar ik denk dat je gaat ondervinden dat je veel kunt betekenen in Afrika.
    Ik volg je .........

    Succes,

    Henk

  • 07 Februari 2013 - 15:45

    Marianne:

    Hoi Chris,

    Ik vind het toch maar spannend wat je aan het doen bent in Afrika. Het staat me niet zo bij dat je in Nederland snel verbrandde. Het is een 'andere' zon, zullen we maar zeggen.

    Laat ons trouwens eens wat Bemba woorden weten, ben benieuwd hoe dat klinkt. Of zitten en vreemde klanken in die we niet gewend zijn?

    Overigens in je laatste stukje schrijf je Dat betekend. Dat moet natuurlijk met een t :-) het is een beetje flauw, want verder gaat het met de grammatica goed in je stuk. Laat het je in ieder geval niet weerhouden te schrijven. Zo'n blog jaren later teruglezen, is vooral leuk omdat je zoveel details zo gauw vergeet.

    Groetjes uit Vogelenzang!
    Marianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Van 1 februari tot 18 april verblijf ik Zambia en zal daar lesgeven aan de Mpongwe Upper Basic School in Mpongwe

Actief sinds 25 Jan. 2013
Verslag gelezen: 446
Totaal aantal bezoekers 10723

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 18 April 2013

Lesgeven in Zambia

Landen bezocht: